ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Իմ դուռը օրը երեք մարդ է ծեծում. երկուսը հաց են ուզում, մեկն աղանդավոր է»

«Իմ դուռը օրը երեք մարդ է ծեծում. երկուսը հաց են ուզում, մեկն աղանդավոր է»
15.11.2013 | 11:09

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է բանաստեղծ, արձակագիր, հրապարակախոս ԱՆԱՀԻՏ ՊԱՐՍԱՄՅԱՆԸ, ում հետ հանդիպման շարժառիթը նրա եռագրության երրորդ գրքի` «Աշոտ Երկաթի խաչը» վիպակի տպագրությունն է: Ինչպես այս, այնպես էլ նախորդ երկու գրքերը` «Շուշան-Վարդենի» (2007 թ.) և «Օշինդրի բույրը կամ Սուրբ Վահան Գողթնացի» (2010 թ.), լույս են տեսել Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի հրատարակությամբ` Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գարեգին Բ-ի անմիջական կարգադրությամբ:

«ԱՌԱՋՆԵՐՈՒՄ ԵՐԱԶՈՂՆԵՐԻՆ ԿՏԱՆԵԻՆ ՀԱՅՏՆԻ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆԸ`КГБ»


-Տիկի՛ն Անահիտ, ինչպե՞ս եք արժանացել Մայր Աթոռի հրատարակչության հավանությանն ու աջակցությանը, որը հնարավոր է դարձրել Ձեր երեք գրքերը տպագրելու մերօրյա ոչ դյուրին գործի իրականացումը:
-Իհարկե, սա նյութական մեծ եկամուտ բերող գործ չէ: Բայց եթե անգամ ինձ չվարձատրեին բոլորովին, ես էլի չէի հրաժարվի այդ գործից: Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի հրատարակչության և Գարեգին Բ-ի նախաձեռնությամբ պատկառելի մտավորականների մի խումբ լծվեց այդ գործին: Նրանք ցանկացան ստեղծել մի գրադարան, որի մասին առաջներում հնարավոր էլ չէր երազել: Այդպիսի երազանքը կամ կմնար անկատար, կամ երազողներին կտանեին այն հայտնի հաստատությունը` Խթը, ուր, բոլորս էլ գիտենք, թե ինչու են տանում: Այս գրադարանն ստեղծողները հավանաբար նպատակ դրեցին իրենց առջև պայքարելու մերօրյա հողմերի դեմ` ամենաարդյունավետ տարբերակով: Առաջարկվեց մի քանի թեմա, որոնցից ես ընտրեցի ինձ հոգեհարազատները: Այս գործն ինձ վստահելը մեծ պատիվ էր, մեծ պատասխանատվություն: Ազգաստեղծ, ազգապահպան, հոգևոր ուղղվածություն ունեցող այս թեմաներին անդրադառնալը շատ կարևոր է այսօր: Որքան գնում եմ պատմության խորքերը, այնքան տեսնում եմ, որ կարծես մեր օրերի մասին լինի անցյալի պատմությունը, կարծես ամեն ինչ կրկնվում է: Մեր դժբախտությունների պատճառը հիմնականում եղել է այն, որ մենք անմիաբան ենք եղել: Այս են վկայում թե՛ անցյալի պատմությունը, թե՛ այսօրվա ճշմարտությունները: Նայենք մեր այսօրվա անկախությանը: Սա անկախությո՞ւն է: Ես էլի եմ առիթ ունեցել ասելու, որ սա չեկիստների արած հեղափոխությունն էր: ՈՒ ոմանց համար սա արքայություն է, ոմանց համար` դժբախտություն: Մի տեսեք, թե ովքեր են այսօր իշխանության գլխին, ում ձեռքում են իշխանության լծակները: Բթամիտ պիտի լինես, որ չհասկանաս: Մենք գործ ունենք հոգեպես, ֆիզիկապես աղետալի վիճակում գտնվող երկրի հետ: Խոսքս, իհարկե, մեր Հայաստանի մասին է: Նույնպիսի ժամանակներ էին ութերորդ դարում` Աշոտ Երկաթի ժամանակներում, որի մասին հրաշալի վեպ ունի Մուրացանը:


«ԱՇՈՏ ԵՐԿԱԹԸ ԻՍԿԱԿԱՆ ԽԱՉԱԿԻՐ Է, ԻՍԿԱԿԱՆ ՏՂԱՄԱՐԴ»
-«Գևորգ Մարզպետունին» լավագույն հայ պատմավեպերից է: ՈՒ եթե այնտեղ գլխավոր գործիչը սպարապետ Մարզպետունին էր, Ձեր վիպակում առկա է նոր մոտեցում, իրադարձությունների կենտրոնն ու շարժիչ ուժը Աշոտ Երկաթ թագավորն է:
-Իմ գրքում էլ հարգանքի տուրքը կա Գևորգ Մարզպետունու հանդեպ, բայց, իհարկե, առաջնայինը Աշոտ Երկաթի կերպարն ու անձն են: Ես որքան շատ գրեցի Աշոտ Երկաթի մասին, այնքան այդ կերպարը բարձրացավ իմ աչքում: Գիրքը կոչվում է «Աշոտ Երկաթի խաչը»: Նա իսկական խաչակիր է, իսկական տղամարդ: Եթե մեր այսօրվա ղեկավարներն էլ այդպես մտածեին, մենք այսօր չէինք ունենա այն խնդիրները, որոնց պատճառով քանդվում է մեր տունը: Մի այսօրվա համասեռամոլներին նայեք: Ես դա համարում եմ մեր օրերի մեծագույն աղետը: ՈՒ մեծ սրբապղծություն է, երբ այդպիսիները, որ հոգեպես շեղված անձնավորություններ են, կրում են մեր փառահեղ նախնիների` Աշոտի, Դավթի, Հայկի անունները: Աշոտը ամեն գնով ձգտում էր գահաժառանգ ունենալ: ՈՒ կնոջը դավաճանելու փաստերը ես դրանով եմ պատճառաբանում: Մուրացանը ստեղծել է Ասպրամի կերպարը, սիրո մի գեղեցիկ պատմություն է ներկայացրել: Բայց սա չի նշանակում, որ Աշոտը առաքինի չէր:
-Ձեր վեպում էլ սիրո մեկ այլ պատմություն կա` Աշոտ Երկաթի և Հռոմի արքունիքում ապրող Դորիսի պատմությունը:
-Այո՛, և դա պատահական չէ: Օտարները շատ լավ գիտեն մեր արժեքը: ՈՒ թեև Դորիսի սիրո պատմությունը գեղարվեստական է, բայց շատ տրամաբանական է: Աշոտին թույլ չէին տա օտար արքունիքում մնալ առանց ուղենիշի: Բայց Աշոտը թողեց ամեն ինչ ու եկավ իր երկիր, որովհետև այդ երկիրը խայծ էր արաբների ու բյուզանդացիների միջև: Աշոտը պիտի իր վրա վերցներ այդ երկրի պատասխանատվությունը: Աշոտը եկավ և տեր կանգնեց իր երկրին: Նա գիտեր, որ, բացի արտաքին թշնամիներից, մենք ունենք նաև ներքին թշնամի` մեր պառակտված ուժերը: Այսօր էլ նույն վիճակն է: Մենք լքում ենք մեր երկիրը, որովհետև ներսում չկան համաձայնություն, միաբանություն: Մարդիկ լքում են երկիրը, որովհետև այստեղ իրենց հայրենակիցները թույլ չեն տալիս սեփական հացը վաստակել, լիարժեք ապրել: Աշոտն իր ժամանակին եկավ Հայաստան, որ այդպիսի բաների դեմ պայքարեր: ՈՒ «Երկաթ» մականունը նրան տրվել էր ոչ միայն ֆիզիկական ուժի պատճառով, ոչ միայն այն բանի համար, որ նա ձեռքերով կարողանում էր կռել երկաթը, այլև այն պատճառով, որ կամքով էր ամուր, երկաթի նման: Նա մաքրեց երկիրը օտար ցեղերից: Հայրը սպանված էր, երկիրը ծանր վիճակում էր, բայց Աշոտը իր կամքի, բնավորության ուժով կարողացավ շտկել դրությունը: ՈՒ թեև Հռոմում կար Դորիսը, Աշոտը չմնաց Հռոմում, իբրև խաչակիր` եկավ իր առաքելությունն իրագործելու հայրենի երկրում, տեր կանգնելու անտեր մնացած հողերին: Մեզ մշտապես ուղեկցող իշխանական երկպառակությունների դժբախտությանը գումարվեց նաև Աշոտի անձնական դժբախտությունը. Գարդմանա իշխանի դուստրը իր համար երեխա չծնեց: ՈՒ թեև Աշոտը կուրացրեց աներոջն ու աներորդուն, նա իր ներսում հոգի ունեցող մարդ էր, իրեն երբեք չներեց այդ արարքի համար: Աշոտը եղերական կերպար էր: Եվ ես այս տեսանկյունից եմ փորձել մեկնաբանել նրա կերպարը: ՈՒ ինձ համար նա շատ սիրելի մարդ է: Սիրելի, դժբախտ, ասպետ անձնավորություն: Մինչև վերջ նա մարդ մնաց: Ոչ մի համեմատություն չի կարող լինել, օրինակ, Ներոն բռի կայսեր և Աշոտ Երկաթի միջև: Աշոտը երբեք չստորացրեց թագուհուն: Թագուհին մշտապես մնաց չսիրված, բայց իր բարձրության վրա գտնվող, հարգված տիկնոջ դերում: Սա մեր օրերի համար էլ պիտի ուսանելի օրինակ լինի, մեր այսօրվա տղամարդիկ էլ այսպես պիտի վարվեն իրենց անձնական, ընտանեկան հարաբերություններում: Աշոտ Երկաթը աստվածասեր մարդ էր, այդ պատճառով էլ սիրված էր Աստծու կողմից: Աստվածաշնչում գրված է, որ Հիսուսը բուժում է տասը բորոտի. բորոտությունը մահվանից ավելի սարսափելի պատիժ է: Եվ Հիսուսը փրկում է տասը մարդու այդ դժբախտությունից: ՈՒ նրանցից միայն մեկը կռացավ ու երախտագիտություն հայտնեց Հիսուս Նազովրեցուն: Մնացած ինը որևէ կերպ շնորհակալ չեղան: Հիմա մենք էլ Աշոտի հանդեպ երախտագետ չենք: Հատկապես Հովհաննես Դրասխանակերտցին է ջանադրաբար պախարակել Աշոտին: Ամեն մեկն ունի իր ճշմարտությունը: Ես փորձել եմ ինչ-որ կերպ Աշոտ Երկաթի հանդեպ անարդարացի վերաբերմունքը վերանայել, այն բացը լրացնել, որ թողել են պատմության մեջ անցյալի վկայողները:
-Ձեր գրքի վերջում մեջբերում կա Լեռ Կամսարի «Բանտիս օրագիրը» հուշագրությունից: Համաձայն այդ գրառման` Աշոտ Երկաթի կերպարը, նրա խորհրդանիշը թալիսմանի արժեք են ունեցել հայ ընտանիքների կյանքում: Մասնավորապես, գրողի թոռնուհին` Վանուհի Թովմասյանը, վկայում է, որ չորս երեխա կորցրած Լեռ Կամսարը կարեկից մարդկանց խորհրդով իր հինգերորդ զավակին տալիս է Աշոտ Երկաթ անունը: Այս անվան շնորհիվ ոչ միայն պահպանվում է այդ երեխայի կյանքը, այլև նրանից հետո ծնվում ու ապրում են ևս երկուսը` Նաթանն ու Նուռան: Փաստորեն, անկախ պատմիչների, վկայողների ոչ միշտ բարեհաճ վերաբերմունքից, ժողովուրդն ունեցե՞լ է իր յուրահատուկ վերաբերմունքը Աշոտ Երկաթի նկատմամբ, ավելին` սրբագործե՞լ է նրա անունը, հիշատակը իր հավատալիքների մեջ:
-Շատ ճիշտ եք նկատել: Հենց Ձեր կողքին դրված է այդ գիրքը` Լեռ Կամսարի «Բանտիս օրագիրը»: Ես այդ պատմությունը կարդացի ու որոշեցի մեջբերել իմ գրքում: Սա իրողություն է: Երեխան իրոք փրկվել է, ապրել` շնորհիվ Աշոտ Երկաթ անվան:


«ԱՅՆ ՈՐՈՄԸ, ՈՐ ՑԱՆՎՈՒՄ Է ԱՅՍՕՐ, ԻՐ ՎԱՏ ՊՏՈՒՂՆԵՐԸ ԱՆԽՈՒՍԱՓԵԼԻՈՐԵՆ ՏԱԼԻՍ Է»
-Մատենաշարն ունենալո՞ւ է շարունակություն:
-Այո՛, ունենալու է:
-Կարո՞ղ եք մանրամասնել: Ի՞նչ գրքեր են սպասվում առաջիկայում այս մատենաշարի շրջանակներում:
-Դա կախված է հանձնաժողովի պլաններից: Առաջ Աստված: Մարդը կամենում է, Աստված` տնօրինում: Ամեն տարեվերջի հանձնաժողովն ունենում է հավաք, քննարկում համապատասխան թեմաները և ընտրում ամենանպատակահարմարը: Եթե ինձ առաջարկ արվի նոր գիրք գրելու, սիրով կստանձնեմ, որովհետև սա մի կարևոր գործ է, որ արվում է մեր ապագա հայրենակիցների համար: Բայց ես խորին ցավով եմ մտածում, թե արդյոք մեր երեխաները վաղը կարդալո՞ւ են գրքեր: Մի ցավոտ իրողության մասին եմ ուզում խոսել: Վերջերս մամուլում կարդացի, որ մի դպրոցական երեխա շարադրության մեջ գրել է, թե ինքը հայրենիք չունի, իր հայրենիքը աշխարհն է: Այսինքն, այն որոմը, որ ցանվում է այսօր, իր վատ պտուղները անխուսափելիորեն տալիս է: ՈՒ կրկին պիտի անդրադառնամ ինձ համար ամենացավալի թեմային` համասեռամոլությանը, որն ինձ հանգիստ չի տալիս: Եվ ժամանակներն են այլանդակ: Դարեր շարունակ այդ երևույթը պախարակվել է, դատապարտվել է, իսկ այսօր այդ շեղվածները վայելում են հովանավորություն, դրանց չի կարելի դիպչել: Երբ մենք երիտասարդ, սիրունատես աղջիկներ էինք, ու մեզ փողոցում որևէ ամբարտավան անհանգստացնում էր, մարդիկ միջամտում էին, մեզ պաշտպան էին կանգնում: Հիմա այդ արարածները կարող են բացեիբաց արտահայտել իրենց սանձարձակ մղումները և մնալ անպատիժ: Ոչ ոք նրանց դեմ վճռականորեն չի պայքարում: Մարդիկ այնքան են լկտիացել, որ «գեյ-շքերթ» անելու նպատակ են հետապնդում: «Մարդիկ» էլ ասում եմ: Այս բառն էլ պիտի վերանայել, երբ խոսվում է դրանց մասին: Դրանց վարքը սրբապղծություն է, դա մեր ազգի տունը քանդում է: Այդ արարածների ջրաղացին ջուր լցնողներին` գրանտների տեսքով, պիտի ուղղակի առաջարկվի, որ իրենց երեխաներին ու թոռներին տանեն ու ի սպաս դնեն դրանց զոհասեղանին: Դրանք ժողովրդի՞ն են ուզում զոհաբերել, ուրեմն թող բարի լինեն նախ և առաջ զոհաբերել իրենց սեփական սերունդները: Մեր Ազգային ժողովի պատգամավորները չեն փայլում բանիմացությամբ, չեն կարողանում վերջ դնել այս իրողություններին մեր երկրում: Այսօր քրիստոնեությունից ավելի վթարային վիճակում գտնվող կրոն աշխարհում գոյություն չունի: Մադոննա կոչեցյալ երգչուհին, որ ամիսը մեկ, միլիոնավոր դոլարներ վճարելով, որևէ մեկի հետ ամուսնանում է, իր մերկ հետույքով Ստամբուլում նստեց խաչի վրա: Սրանից մեծ սրբապղծությո՞ւն: Որտե՞ղ է Հռոմի պապի խիղճը, որտե՞ղ է մնացյալ քրիստոնեական աշխարհը, որ թույլ են տալիս այսօր մեզ կուլ գնալ իսլամին: Դարեր շարունակ կյանքն ունեցել է տրամաբանություն, հավատ, եղել են գիտություն, կրոն, մաթեմատիկա, հանրահաշիվ: Այսօր կա մի սոսկալի հաշիվ` փողի հաշիվը: Մենք բոլորս զոհ ենք գնում այդ հաշվին: ՈՒ այդ հաշվին զոհ գնալով` վաղը ամբողջ Եվրոպան կիսլամանա: Գերմանիան լեցուն է թուրքերով: Ֆրանսիան պաշտոնապես ընդունեց համասեռամոլությունը: Մենք որ այս բաների վրա ուշադրություն չդարձնենք, ո՞վ պիտի դարձնի: Չէ՞ որ մեր տունն է քանդվում: Այն, ինչ Հիտլերը չկարողացավ անել, այսօր արվում է մեր աչքի առաջ: Մարդը, որ ժամանակին պոեզիա էր կարդում, այսօր եթերից նույն առոգանությամբ կարդում է գարեջրի ու լոտոյի գովազդ: Ես ուզում եմ այդ մարդուն ասել. «Ա՛յ մարդ, էդ գարեջուրն ու լոտոն մեր արյունն են, տեղյա՞կ ես»: Այս ամենում ո՛չ խիղճ կա, ո՛չ խելք: Ի դեպ, խիղճն ու խելքը համաքայլ են իրար: Եթե խիղճը կա, խելքն էլ կլինի: Խելքը կա, խիղճն էլ կլինի: Տեսեք` ինչ օրի ենք հասել. իմ դուռը օրը երեք մարդ է ծեծում. երկուսը հաց են ուզում, մեկն աղանդավոր է: Սա է մեր իրականությունը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5271

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ